Źródło: E-bajkiem przez świat
OPIS TRASY:
Choć przewodniki podają, że długość trasy to ok. 28 km, nam wyszło 35, ponieważ zwiedzaliśmy zaporę, kilka razy kręciliśmy się tu i tam.
Czas samej jazdy to ok. 2 godziny.
Trasa w całości asfaltowa. Piękna, ale jak wspominaliśmy nie należy do najłatwiejszych. Jeśli myślicie o przejechaniu jej w całości z przyczepką lub z małym samodzielnie jeżdżącym na rowerze dzieckiem, zastanówcie się trzy razy. Jeśli jesteście posiadaczami "elektryka", nie zastanawiajcie się, ruszajcie :)
Przewodniki podają,
Źródło: E-bajkiem przez świat
OPIS TRASY:
Trasa o długości ok. 45 km.
Łatwa technicznie i kondycyjnie. W całości prowadzi po drogach utwardzonych. W większości, poza terenem Starego Miasta, przebiega po wytyczonych ścieżkach rowerowych.
Czas przejazdu ok. 3 godziny.
Lublin zwiedzaliśmy z nieMAPA, uznając, że pokazane w niej miejsca zainteresują zarówno nas, jak i Wojtka. Nie myliliśmy się, choć lubelską nieMAPĘ przydałoby się nieco zaktualizować. Np. przeszklony właz na Bazarze na Podzamczu, przez który widać podziemną rzekę. Bazar na Podzamczu nie
Źródło: E-bajkiem przez świat
OPIS TRASY:
Trasa o długości ok. 50 km. Początek i koniec przy klasztorze w Łagiewnikach.
Początkowo prowadzi przez Las Łagiewnicki po leśnych i szutrowych ścieżkach. Łódzka infrastruktura rowerowa nie należy do najlepszych, tak więc poruszanie się po mieście bywa trudne. Wycieczkę odbyliśmy w niedzielę, przez co ruch na drogach był sporo mniejszy niż w powszedni dzień. Planując trasę wyznaczyliśmy sobie na mapie kilkadziesiąt punktów, które chcieliśmy zobaczyć i poruszając się od jednego do drugiego zwiedzaliśmy miasto.
Źródło: E-bajkiem przez świat
OPIS TRASY:
Trasa o długości ok. 40 kilometrów. Łatwa technicznie i kondycyjnie. Czas samej jazdy ok. 2 godz. 40 min.
Bezpieczna, jak na miejskie warunki. Niemal w całości przebiega drogami rowerowymi o równej, utwardzonej nawierzchni.
Na trasie wiele atrakcji - zabytki, miejsca do rekreacji. Pozwala zobaczyć największe atrakcje miasta.
Rowerowa infrastruktura w Poznaniu imponuje. Do tej pory przodowała w naszym rankingu Warszawa, ale to co zobaczyliśmy w Poznaniu stawia go na równi ze stolicą. W rejonie
Źródło: E-bajkiem przez świat
OPIS TRASY:
Katowice - ciekawe, nowoczesne miasto, owiane złą legendą. A przecież tak tu fajnie... i jak zielono
Trasa o długości ok. 45 km. Czas samego przejazdu ok. 3 godzin.
Płaska, łatwa kondycyjnie. W znacznej części przebiega po drogach rowerowych. Prowadzi przez największe atrakcje Katowic. Pozwala na poznanie samego centrum miasta jak i terenów rekreacyjnych.
Poruszanie się rowerem po dużym, obcym mieście nie należy do najłatwiejszych. Tym bardziej wielkie dzięki dla Rowerowe Katowice za pomoc w
Źródło: E-bajkiem przez świat
OPIS TRASY:
Trasa o długości ok. 35 kilometrów.
Łatwa technicznie i kondycyjnie. W całości przebiega po drogach utwardzonych (90% asfalt, 10% szutry).
Start przy Wałach Chrobrego, dojazd do Jeziora Głębokie i powrót nieco inną drogą. Oparta o miejski szlak pieszy czerwony i złoty rowerowy. Oznakowanie poza szlakiem czerwonym raczej słabe. Dobrze zaopatrzyć się w darmową mapę w punkcie informacji turystycznej.
Trasa pozwala zobaczyć zarówno zabytki miejskiej architektury jak i odpocząć od zgiełku miasta na terenach leśnych
Źródło: E-bajkiem przez świat
OPIS TRASY:
Trasa o długości ok. 38 km. Start i meta w centrum miasta, przy Pałacu Branickich. Planowaliśmy przejechać ją w czasie ok. 3 godzin, wyszło ponad 5 i to po skreśleniu kilku punktów programu. Odnalezienie murali czasem bywa trudne.
Trasa łatwa technicznie i kondycyjnie. W większości przebiega po wyznaczonych drogach rowerowych (w tym Szlak Green Velo). Ruch drogowy w mieście nie jest zbyt intensywny, poruszanie się po drogach publicznych wydaje się być dość bezpieczne.
Białystok
Źródło: E-bajkiem przez świat
OPIS TRASY:
Trasa o długości ok. 40 km. w formie pętli. My zaczynaliśmy przy dworcu Wileńskim, tam dotarliśmy pociągiem. Łatwa technicznie i kondycyjnie, niemal płaska. Można pojechać dalej wzdłuż Wisły na północ, do lasku Młocińskiego i tam zrobić pętlę, wydłuży to trasę do ok. 50 km.
Po stronie prawej w większości przebiega po równych drogach szutrowych. Lewa strona to nawierzchnie utwardzone (asfalt, beton).
W sezonie wiosna/lato/jesień bardzo mocno uczęszczana. Ładna widokowo. Na całej długości trasy wiele
Źródło: E-bajkiem przez świat
OZNAKOWANIE SZLAKU:
Szlak Orlich Gniazd oznakowany jest IDEALNIE! Można go spokojnie pokonać bez nawigacji, mapy, kompasu, nie szukając mchu na pniach drzew. Podczas naszej 4 dniowej, 250 kilometrowej wycieczki niewielki problem z oznakowaniem pojawił się dosłownie 1 raz. Zdecydowanie najlepiej oznaczony szlak, z jakim mieliśmy do tej pory do czynienia. Do tego wiaty, parkingi i miejsca na ognisko - REWELACJA!
ETAP 1: CZĘSTOCHOWA - MORSKO
Pierwszy etap o długości ok. 78 kilometrów. Etap długi i wymagający.
Autorem rankingu jest E-bajkiem przez świat:
Ustalając kolejność, braliśmy pod uwagę m.in. dostępność parku dla rowerzystów, oznakowanie tras, infrastrukturę, walory przyrodnicze i widokowe, ofertę przygotowaną przez park w jego siedzibie.
Zaznaczyć trzeba, że każdy z parków ma w sobie coś niezwykłego i każdy z nich z całą pewnością warto odwiedzić. Pierwsza piątka to trasy w zasadzie równie atrakcyjne. O ich kolejności decydowały niuanse. Kolejnym również niewiele brakuje do ideału ale jednak... Ostatnie miejsca zajęły parki najsłabiej przystosowane do potrzeb rowerzystów.
Nasza przyczepka rowerowa to Weehoo, model iGo Turbo. Dlaczego właśnie ona? Z kilku bardzo dla nas ważnych powodów:
Pozwala na poruszanie się w trudnym terenie. Z uwagi na jednokołową konstrukcję przyczepka wjedzie wszędzie tam gdzie da radę wjechać i zjechać ciągnący ją rower. Jest węższa od kierownicy w moim rowerze, dzięki czemu mam pewność, że wjeżdżając między drzewa czy inne przeszkody nie zahaczę o nie. Wąskie ścieżki, koleiny czy gruntowe, porośnięte na środku trawą drogi nie stanowią dla niej problemu.
Długość trasy: ok. 35 km.
Przebieg trasy: Patrz mapa na zdjęciach. Trasa w formie Pętli - początek i koniec w Białowieży lub innym dowolnym punkcie.
Opis trasy: Bardzo łatwa technicznie i kondycyjnie. Niemal całkowicie płaska. W znacznej części asfaltowa, w pozostałej szeroki, równy i twardy szuter. Na trasie liczne atrakcje Białowieży (m.in. park, cerkiew, kościół Babtystów) i okolic (miejsce mocy, rezerwat Pokazowy Żubrów, ścieżki edukacyjne). Po drodze wiele miejsc do rekreacji i odpoczynku. Częściowo przebiega przez Szlak Green Velo.
Czas
Długość trasy: ok. 27 km.
Przebieg trasy: Patrz mapa na zdjęciach. Trasa oparta w większości o trasę nr 8 z przewodników i aplikacji mobilnych "Rowerowa Kraina".
Opis trasy: Doskonale oznakowana. Trasa o dobrej, w dużej części asfaltowej nawierzchni, dostępna dla rowerzystów z przyczepkami. Kilka niedługich, ale stromych i bardzo stromych podjazdów i zjazdów. Piękna widokowo. Wiele możliwości modyfikacji trasy. Po drodze sporo miejsc wyznaczonych do wypoczynku oraz dwa schroniska.
W Jakuszycach i Szklarskiej Porębie możliwość wypożyczenia roweru i przyczepki.
Czas
Długość trasy: ok. 33 km.
Przebieg trasy: Początek i koniec w centrum Szczawnicy (można zacząć wcześniej przy ujściu Grajcarka do Dunajca).
Opis trasy: Trasa łatwa technicznie, kondycyjnie łatwa, z wyjątkiem dość długiego i stromego podjazdu pod Przełęcz Leśnicką (dla widoków i zjazdu w stronę Leśnicy warto podprowadzić rower). W znacznej części asfaltowa. Jedynie na odcinku do Czerwonego Klasztoru szutrowa bardzo dobrej jakości. Bardzo dobrze oznakowana. Trasa przepiękna widokowo na całej długości - od przełomu Dunajca po wieś Leśnica. Na trasie
Długość trasy: ok. 42 km.
Przebieg trasy: Patrz mapa na zdjęciach. Start w miejscowości Smołdzino sprzed siedziby Parku, dalej w kierunku m-ci Smołdziński Las, Czołpino, do Wydmy Czołpińskiej. Powrót ok. 2 km. do drogowskazu na latarnię morską. Po drodze Muzeum Latarnictwa. Tutaj strome podejście do latarni morskiej. Dalej przyjemny zjazd w kierunku morza. Po wepchnięciu rowerów na plaże niezwykle przyjemna, ok. 600. metrowa przejażdżka po plaży w kierunku zachodnim. Po zejściu z plaży powrót przez las do Czołpina i Smołdzińskiego
Długość trasy: ok. 26 km.
Przebieg trasy: Patrz mapa na zdjęciach. W końcowej części przebiega przez piękny i znakomicie przygotowany Szlak Rowerowy Kaszubska Marszruta. Start w miejscowości Małe Swornegacie, dalej niebieską ścieżką dydaktyczną do dębu Bartuś. Stamtąd w górę czarnym szlakiem rowerowym nad jeziorami Krzywce Wielkie i Małe, dalej w dół do zielonej ścieżki nad jezioro Gacno. Następnie wzdłuż wydmy zieloną ścieżką do Bachorza i powrót Kaszubską Marszrutą do Małych Swornegaci.
Opis trasy: Łatwa technicznie i kondycyjnie. Bardzo łatwa widokowo,
Długość trasy: ok. 25 km.
Przebieg trasy: Patrz mapa na zdjęciach. Początek i koniec w miejscowości Karłów (lub innym dowolnym miejscu), skąd prowadzi szlak pieszy na Szczeliniec Wielki. Początkowo przebiega przez łąki Sawanny Pasterskiej, otaczając Szczeliniec Wielki. Reszta trasy w większości po terenach leśnych.
Opis trasy: Całość po utwardzonej tłuczniem nawierzchni i słabej jakości asfalcie. Okoliczne atrakcje (np. Skalne Grzyby) dostępne wyłącznie dla pieszych, po pozostawieniu roweru. Trasa łatwa, szybka, przyjemna widokowo.
Czas przejazdu: ok. 2 godzin
Film z trasy:
Długość trasy: ok. 56 km.
Przebieg trasy: Patrz mapa na zdjęciach. Start i meta przy siedzibie Parku w Urszulinie.
Opis trasy: Łatwa technicznie i kondycyjnie, płaska. W początkowej fazie szutry i piaszczyste drogi leśne, w drugiej części asfalt. Na terenie Parku dość dobrze oznakowana. Obejmuje najciekawsze części Parku, tj. ścieżka rowerowa "Mietiułka", ścieżka "Perehod", ścieżka "Obóz Powstańczy", ścieżka "Dąb Dominik". Na całej trasie wiele dobrze przygotowanych miejsc do odpoczynku i biwakowania. Niemal na całej trasie brak sklepów i punktów gastronomicznych.
Długość trasy: ok. 40 km.
Przebieg trasy: W większości oparta o trasę nr 6 z przewodnika "Rowerem po Roztoczu".
Opis trasy: Trasa łatwa, o bardzo dobrej nawierzchni. W większej części asfaltowa, szutry równe i twarde. Łatwa technicznie i kondycyjnie. Jedynie w miejscowości Sochy dość długi i stromy podjazd. W znacznej części oparta o Szlak Green Velo, a więc sporo fajnych miejsc do wypoczynku czy biwakowania i dobre oznakowanie. Trasa ładna widokowo, na całej długości liczne atrakcje turystyczne.
Czas przejazdu: ok.
Długość trasy: ok. 39 km.
Przebieg trasy: Początek i koniec przy wjeździe na teren Parku od strony m-ci Czajowice (Droga Krajowa nr 94).
Opis trasy: Trasa łatwa technicznie, kondycyjnie dla średnio zaawansowanych rowerzystów (kilka długich i stromych podjazdów i zjazdów). W 80% asfalt, reszta to równy bruk, twardy grunt i szutry. Trasa piękna widokowo (skałki, zamki i wszelkie atrakcje Parku). W sezonie duże natężenie ruchu na części trasy. Dobrze oznakowana. Zdecydowanie jedna z piękniejszych tras przez Polskie Parki Narodowe.
Czas
Długość trasy: ok. 42 km.
Przebieg trasy: Patrz mapa na zdjęciach. W większości oparta o wyznaczoną przez Park trasę "Na dwóch kółkach przez Polder Północny".
Opis trasy: Trasa bardzo łatwa technicznie i kondycyjnie, praktycznie płaska. Dobrze oznakowana. Początkowo przebiega po równym, utwardzonym tłuczniem wale. Dalej po naturalnym, twardym i dość równym podłożu. Trasa bardzo ciekawa z uwagi na licznie występujące ptactwo oraz inne dzikie zwierzęta (udało się spotkać dziki, sarny, lisa i miliony motyli). Dobrze przygotowana infrastruktura (3 wieże widokowe,
Długość trasy: ok. 45 km.
Przebieg trasy: Patrz mapa na zdjęciach. Przebiega w większości przez tereny leśne i okoliczne wsie Barnimie i Zatom.
Opis trasy: Doskonale oznakowana. Technicznie łatwa. Nawierzchnia miejscami mocno piaszczysta. Sporo bruku, w niewielkiej części asfalt. Bardzo fajna widokowo. Sporo miejsc do wypoczynku i biwakowania. W znacznej części przebiega wzdłuż rzeki Drawy, którą można obserwować z góry jadąc ścieżką "Barnimie".
Czas przejazdu: ok. 3,5 godziny
Film z trasy: przyczepka rowerowa Weehoo w Drawieńskim Parku Narodowym
Źródło: E-bajkiem
Długość trasy: ok. 52 km w obydwie strony
Opis trasy: W całości asfaltowa. Technicznie łatwa. Kilkanaście stromych podjazdów i zjazdów (kilka o nachyleniu powyżej 10 %). Piękna widokowo. Oznakowanie słabe.
Czas przejazdu: ok. 3 godzin w obie strony
Źródło: E-bajkiem przez świat
Film z trasy: YouTube
Świętokrzyski Park Narodowy o szlakach rowerowych:
W ŚPN nie ma odrębnych szlaków rowerowych. Ruch rowerów dopuszczono na 2,5 km odcinku czerwonego szlaku pieszego Huta Szklana – Św. Krzyż. Odcinek Huta Szklana – Św. Krzyż
Długość trasy: ok. 41 km.
Przebieg trasy: patrz mapa
Opis trasy: W kilku miejscach dość trudna technicznie (korzenie, wąskie dukty pomiędzy drzewami). W zdecydowanej większości płaska. Podłoże w dużej części bardzo piaszczyste. Asfalt w ok. 40%.
Czas przejazdu: ok. 3 godzin
Film z trasy: YouTube
Źródło: E-bajkiem przez świat
Kampinowski Park Narodowy o turystyce rowerowej:
Kampinowski Szlak rowerowy
Szlak rowerowy został wyznaczony na istniejącej sieci szlaków pieszych, dróg leśnych, polnych oraz wiejskich. Przebieg szlaku jest efektem kompromisu między wymogami ochrony
Długość trasy: ok. 27 km.
Przebieg trasy: Patrz mapa na zdjęciach
Opis trasy: Niemal na całej długości asfaltowa. Łatwa technicznie i kondycyjnie. Płaska. W większości świetnie oznaczona jako Szlak Green Velo. Trasa ciekawa turystycznie - po drodze wieże widokowe, kładki, siedziba Biebrzańskiego Parku Narodowego, Twierdza Osowiec, miejsca na wypoczynek.
Czas przejazdu: ok. 2 godzin
Film z trasy: YouTube
Źródło: E-bajkiem przez świat
Biebrzański Park Narodowy o szlakach rowerowych:
Szlak rowerowy Polski wschodniej Green Velo
Szlak łączy pięć województw Polski wschodniej: